Podręcznik użytkownika – “Niepełnosprawność. Uniwersytet Opolski w działaniu!”

Pracownicy Uniwersytetu w przeprowadzonych badaniach zgłaszali potrzebę poszerzenia nie tylko wiedzy (co będzie realizowane w ramach zadania 3.), ale również przygotowania konkretnych instrukcji sytuacyjnych, przyporządkowanych do stanowisk pracy. Pojawiały się liczne zapytania o sposób postępowania w kontakcie, komunikacji, ale również codziennej pracy z osobami m.in. z zaburzeniami psychicznymi, poznawczymi, czy z licznymi dysfunkcjami. Należy zauważyć, iż podnoszone kwestie wiązały się z rzeczywistą troską i potrzebą poradzenia sobie w bardzo konkretnie zarysowanej sytuacji. Dlatego też w ramach zadania 4., stworzony zostanie podręcznik użytkownika „Niepełnosprawność. Uniwersytet Opolski w działaniu!”.

Prace zostały zaplanowane na okres 24 miesięcy: od stycznia 2021 roku do czerwca 2023 roku, z przerwą na miesiące wakacyjne (lipiec-wrzesień 2021r. oraz lipiec-wrzesień 2022r.).

Przeprowadzone zostaną badania ankietowe oraz jakościowe (osoba odpowiedzialna: koordynator merytoryczny podręcznika), które pozwolą zebrać materiał do analizy, realizując badania na dużej grupie pracowników, z uwzględnieniem wszystkich sektorów oraz grup stanowiskowych. Kwestie (i ewentualne problemy) będą agregowane z uwzględnieniem konkretnych sytuacji, które wystąpiły w przyszłości, by stworzyć możliwie najszerszy obraz niepełnosprawności w przestrzeni Uniwersytetu Opolskiego. Jednocześnie zebrane zostaną oraz poddane analizie karty stanowiskowe, które uwzględniają zakres obowiązkowych poszczególnych pracowników, co umożliwi uzyskanie odpowiedzi na pytanie o potencjalną skalę i zakres kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami (inna jest w przypadku pracowników kwestury, inna w przypadku portierów, a jeszcze inna pracowników dydaktycznych). Opracowane zostaną szczegółowe procedury postępowania, które pomogą w komunikacji z osobami z niepełnosprawnością (ze względu na rodzaj niepełnosprawności) oraz konkretne sytuacje (m.in. potrzebę ewakuacji osób z niepełnosprawnością z budynków dydaktycznych, czy sposób postępowania ze zwierzętami, pełniącymi rolę asystentów osób z niepełnosprawnością).

Zadanie będzie realizowane przez Koordynatora Merytorycznego Podręcznika, który będzie odpowiedzialny za realizację badań jakościowych i ilościowych, opracowanie modelowego instruktażu stanowiskowego oraz opracowywanie wniosków z prac ekspertów wewnętrznych (wymagane kwalifikacje i kompetencje: doświadczenie w realizacji badań; doświadczenie w pracy administracyjnej; otwartość i chęć wdrażania rozwiązań z perspektywy zarządzania publicznego) oraz 12 ekspertów (3 osoby o znacznym poziomie wiedzy i kompetencji w zakresie kontaktu z osobami z niepełnosprawnością (pełniący role ekspertów wiodących); 3 osoby z pionu administracji; 3 osoby z pionu dydaktycznego; 3 osoby z obsługi technicznej (wymagane kwalifikacje i kompetencje: staż pracy w Uniwersytecie Opolskim – min. 5 lat; umiejętności komunikacyjne, chęć wzięcia udziału w dyskusji; zabieranie głosu na forum publicznym). Dzięki zaangażowaniu zróżnicowanego grona ekspertów możliwa będzie konstruktywna wymiana doświadczeń i opinii, a wypracowywanie rozwiązań modelowych będzie efektywniejsze.

Całość rozważań zostanie opublikowana na stronie WWW projektu i będzie ogólnodostępna dla przedstawicieli innych uczelni, jednakże z uwzględnieniem specyfiki pracy, rozwiązań organizacyjnych sytuowanych w przestrzeni Uniwersytetu Opolskiego.

 

Koordynator merytoryczny:

dr Marek Mazurkiewicz

(mmazurkiewicz@uni.opole.pl)

 

Zespół pracowników tworzący podręcznik:

  • Sabina Baraniewicz-Kotasińska

  • Małgorzata Bolek-Hulacka

  • Beata Derus

  • Iwona Dąbrowska-Jabłońska

  • Agata Gąska

  • Małgorzata Kondziela

  • Zofia Krzaczkowska

  • Witold Laszecki

  • Anna Maczura

  • Anna Mróz

  • Jadwiga Pliszek-Kostur

  • Kalina Polok

  • Mariusz Sawicki

  • Jacek Taborski

  • Karolina Trościanka

  • Dorota Wierzbicka-Próchniak

  • Marta Zdzuj

  • Agnieszka Zięcina