Podręcznik użytkownika – “Niepełnosprawność. Uniwersytet Opolski w działaniu!”
Pracownicy Uniwersytetu w przeprowadzonych badaniach zgłaszali potrzebę poszerzenia nie tylko wiedzy (co będzie realizowane w ramach zadania 3.), ale również przygotowania konkretnych instrukcji sytuacyjnych, przyporządkowanych do stanowisk pracy. Pojawiały się liczne zapytania o sposób postępowania w kontakcie, komunikacji, ale również codziennej pracy z osobami m.in. z zaburzeniami psychicznymi, poznawczymi, czy z licznymi dysfunkcjami. Należy zauważyć, iż podnoszone kwestie wiązały się z rzeczywistą troską i potrzebą poradzenia sobie w bardzo konkretnie zarysowanej sytuacji. Dlatego też w ramach zadania 4., stworzony zostanie podręcznik użytkownika „Niepełnosprawność. Uniwersytet Opolski w działaniu!”.
Prace zostały zaplanowane na okres 24 miesięcy: od stycznia 2021 roku do czerwca 2023 roku, z przerwą na miesiące wakacyjne (lipiec-wrzesień 2021r. oraz lipiec-wrzesień 2022r.).
Przeprowadzone zostaną badania ankietowe oraz jakościowe (osoba odpowiedzialna: koordynator merytoryczny podręcznika), które pozwolą zebrać materiał do analizy, realizując badania na dużej grupie pracowników, z uwzględnieniem wszystkich sektorów oraz grup stanowiskowych. Kwestie (i ewentualne problemy) będą agregowane z uwzględnieniem konkretnych sytuacji, które wystąpiły w przyszłości, by stworzyć możliwie najszerszy obraz niepełnosprawności w przestrzeni Uniwersytetu Opolskiego. Jednocześnie zebrane zostaną oraz poddane analizie karty stanowiskowe, które uwzględniają zakres obowiązkowych poszczególnych pracowników, co umożliwi uzyskanie odpowiedzi na pytanie o potencjalną skalę i zakres kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami (inna jest w przypadku pracowników kwestury, inna w przypadku portierów, a jeszcze inna pracowników dydaktycznych). Opracowane zostaną szczegółowe procedury postępowania, które pomogą w komunikacji z osobami z niepełnosprawnością (ze względu na rodzaj niepełnosprawności) oraz konkretne sytuacje (m.in. potrzebę ewakuacji osób z niepełnosprawnością z budynków dydaktycznych, czy sposób postępowania ze zwierzętami, pełniącymi rolę asystentów osób z niepełnosprawnością).
Zadanie będzie realizowane przez Koordynatora Merytorycznego Podręcznika, który będzie odpowiedzialny za realizację badań jakościowych i ilościowych, opracowanie modelowego instruktażu stanowiskowego oraz opracowywanie wniosków z prac ekspertów wewnętrznych (wymagane kwalifikacje i kompetencje: doświadczenie w realizacji badań; doświadczenie w pracy administracyjnej; otwartość i chęć wdrażania rozwiązań z perspektywy zarządzania publicznego) oraz 12 ekspertów (3 osoby o znacznym poziomie wiedzy i kompetencji w zakresie kontaktu z osobami z niepełnosprawnością (pełniący role ekspertów wiodących); 3 osoby z pionu administracji; 3 osoby z pionu dydaktycznego; 3 osoby z obsługi technicznej (wymagane kwalifikacje i kompetencje: staż pracy w Uniwersytecie Opolskim – min. 5 lat; umiejętności komunikacyjne, chęć wzięcia udziału w dyskusji; zabieranie głosu na forum publicznym). Dzięki zaangażowaniu zróżnicowanego grona ekspertów możliwa będzie konstruktywna wymiana doświadczeń i opinii, a wypracowywanie rozwiązań modelowych będzie efektywniejsze.
Całość rozważań zostanie opublikowana na stronie WWW projektu i będzie ogólnodostępna dla przedstawicieli innych uczelni, jednakże z uwzględnieniem specyfiki pracy, rozwiązań organizacyjnych sytuowanych w przestrzeni Uniwersytetu Opolskiego.
Koordynator merytoryczny:
dr Marek Mazurkiewicz
Zespół pracowników tworzący podręcznik:
- Sabina Baraniewicz-Kotasińska
- Małgorzata Bolek-Hulacka
- Beata Derus
- Iwona Dąbrowska-Jabłońska
- Agata Gąska
- Małgorzata Kondziela
- Zofia Krzaczkowska
- Witold Laszecki
- Anna Maczura
- Anna Mróz
- Jadwiga Pliszek-Kostur
- Kalina Polok
- Mariusz Sawicki
- Jacek Taborski
- Karolina Trościanka
- Dorota Wierzbicka-Próchniak
- Marta Zdzuj
- Agnieszka Zięcina