Polityka zarządzania niepełnosprawnością UO

Dokument przyjęty w formie Zarządzenia Rektora Uniwersytetu Opolskiego:

ZR – 54/2023: w sprawie wprowadzenia Polityki Zarządzania Niepełnosprawnością UO

Pełna treść PZN UO:
POLITYKA ZARZĄDZANIA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ UO

W wyniku przeprowadzonych działań zmiany przygotowano również projekty zmian, które objęły wszystkie obszary dostępności. Zmiany wprowadzono i dotyczą m.in.:

1. Regulaminu Organizacyjnego UO – Przyjęliśmy regulację gwarantującą, że żadna z inwestycji na uczelni nie będzie zrealizowana bez akceptacji Zespołu ds. Osób z Niepełnosprawnościami na każdym z etapów, w tym opracowania projektu architektonicznego oraz planu remontu. Regulacja ta obejmuje zarówno budynki nowe, jak i remontowane.
W Regulaminie Organizacyjnym Uniwersytetu Opolskiego, w części dot. kompetencji jednostek organizacyjnych znajdują się zapisy regulujące poruszane kwestie (zał. 8 do RO UO, w części dot. kompetencji Centrum Inwestycyjnego, czyli jednostki odpowiedzialnej za prace budowlane, remontowe oraz instalacyjne, w tym telekomunikacyjne, dotyczące nieruchomości uczelni). Żadna z inwestycji architektonicznych na uczelni nie może być zrealizowana bez akceptacji Zespołu ds. OzN na każdym z etapów, w tym opracowania projektu architektonicznego oraz planu remontu.

2. Systemu wsparcia studentów z niepełnosprawnościami – przyjęty poprzez Zarządzenie Rektora UO 111/2022.

Krótki opis zadania:

Celem zadania będzie opracowanie „Polityki zarządzania niepełnosprawnością Uniwersytetu Opolskiego”. Stworzone zostanie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy ekspertami wewnętrznymi i zewnętrznymi (8 osób z UO oraz 10 ekspertów z otoczenia zewnętrznego).

Termin realizacji:

Zadanie zostało przewidziane do realizacji w okresie 12 miesięcy.

Cel zadania:

Opracowanie „Polityki zarządzania niepełnosprawnością UO”, w tym: katalogu dobrych praktyk dot. dostosowania programów studiów, efektów uczenia się do wymogów współczesnego rynku pracy, a także analiza ścieżek dydaktycznych, problemów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w przestrzeni akademickiej oraz wyzwania wynikające z bieżącej działalności.

Liczba zaangażowanych osób:

8 osób z UO oraz 10 ekspertów z otoczenia zewnętrznego + przedstawiciele BON UO, którzy będą stanowili wsparcie administracyjne i merytoryczne, umożliwiające właściwą realizację zadania.

Uzasadnienie potrzeby realizacji:

Konsultacje i wypracowanie materiałów, niezbędnych do kształtowania PZN z przedstawicielami otoczenia zewnętrznego jest racjonalnym i merytorycznie właściwym sposobem realizacji zadania (przygotowanie i opracowanie materiałów będzie po stronie UO; doradztwo i głos opiniodawczy po stronie ekspertów zewnętrznych, którzy ze względu na różne przestrzenie funkcjonowania będą gwarantowali zróżnicowane perspektywy i punkty odniesienia).

Trwałość:

Wszystkie przygotowane dokumenty zostaną upublicznione na stronie WWW projektu i będą ogólnodostępne dla przedstawicieli innych uczelni.

Szczegółowy opis zadania:

Celem zadania będzie opracowanie katalogu dokumentów i aktów pn: „Polityka zarządzania niepełnosprawnością Uniwersytetu Opolskiego”. Stworzone zostanie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy ekspertami wewnętrznymi i zewnętrznymi (8 osób z UO oraz 10 ekspertów z otoczenia zewnętrznego). Zadanie zostało przewidziane do realizacji w okresie 12 miesięcy. W trakcie cyklicznych spotkań (fizycznie: 1/kwartał oraz z wykorzystaniem narzędzi telekonferencyjnych oraz pozyskiwania i konsultowania danych) przeanalizowane zostaną m.in. ścieżki dydaktyczne, z których będą mogły skorzystać osoby z niepełnosprawnością. Analizie poddane zostaną efekty uczenia się i założenia programów studiów w zakresie ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Co istotne, dzięki zaangażowaniu zewnętrznych ekspertów z różnych sektorów (3 z administracji publicznej, 3 z biznesu i organizacji działających na rzecz współpracy gospodarczej oraz 4 z organizacji pozarządowych) analizie poddane zostaną perspektywy dostosowania uczelni do wymogów współczesnego rynku pracy. Z przeprowadzonego cyklu rozmów z pracodawcami jasno wynikało, iż absolwenci UO z niepełnosprawnością bardzo dobrze odnajdują się na rynku pracy (szczególnie z kierunków społecznych i humanistycznych; podnoszono znajomość języków obcych na dobrym poziomie i możliwość jego wykorzystania w kontaktach biznesowych). Uczelnia jednocześnie, w trosce o rozwój kariery zawodowej absolwentów z niepełnosprawnościami chciałaby, ze szczególnym uwzględnieniem zmian występujących na rynku pracy (COVID-19) dostosować sposób wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, by ich zaangażowanie już po uzyskaniu dyplomu było pełniejsze. To z kolei wiąże się z potrzebą dostosowania aktualnego systemu wsparcia, wraz z wypracowaniem rozwiązań, które spotkałyby się z akceptacją przedstawicieli otoczenia zewnętrznego.

Wypracowywanie i konsultowanie rozwiązań z przedstawicielami otoczenia zewnętrznego w Uniwersytecie Opolskim jest realizowane jako metoda projektowa od wielu lat. Wykorzystane zostało m.in. przy opracowywaniu założeń kierunków studiów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju UO (POWER: projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Zintegrowane Programy Uczelni).

Osoby zaangażowane w realizację po stronie Uniwersytetu Opolskiego:

  • mgr Małgorzata Bergandy-Heretyk, Dyrektor Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich

(gbergandy@uni.opole.pl)

  • mgr Anna Górecka-Juszczak, Z-ca Dyrektora Biura Spraw Pracowniczych

(agorecka@uni.opole.pl)

  • mgr Jarosław Kubiak, Dyrektor Biura Nauki i Obsługi Projektów

(jaroslaw.kubiak@uni.opole.pl)

  • dr Małgorzata Mitrus, Dyrektor Biura Rektora UO

(mmitrus@uni.opole.pl)

  • mgr Cezary Pawęzki, Dyrektor Biura Infrastruktury

(cezaryp@uni.opole.pl)

  • mgr Andrzej Witek, Dyrektor Centrum Inwestycyjnego

(witeka@uni.opole.pl)

  • mgr Robert Wojtyra, Główny Księgowy

(rwojtyra@uni.opole.pl)

  • mgr Ewelina Zalas, Z-ca Dyrektora Centrum Nowoczesnych Technologii

(zalas@uni.opole.pl)

 

Eksperci zewnętrzni:

  • Lucjan Dzumla, Dyrektor Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej

(lucjan.dzumla@haus.pl)

  • Agnieszka Gabruk, Zastępca Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Opolu

(a.gabruk@rops-opole.pl)

  • Tomasz Kosmala, Prezes Opolskiego Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych

(t.kosmala@ocwip.pl)

  • Alina Kowalczyk-Peda, Inclutech Sp. z o.o.

(biuroinclutech@gmail.com)

  • Łukasz Łabanowski, Dyrektor Zarządzający Hoteli Mercure i DeSilva w Opolu

(lukasz.labanowski@yahoo.com)

  • Dorota Piechowicz Witoń, Naczelnik Centrum Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Opola

(dorota.piechowicz@um.opole.pl)

  • Michał Wojczyszyn, Zastępca Dyrektora Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki

(m.wojczyszyn@ocrg.opolskie.pl)